Prp tedavisi ilk olarak 1987 yılında açık kalp ameliyatında kullanılmıştır. Bugün, prp tedavisi güvenli bir şekilde spor hekimliği, fizik tedavi, ortopedi, üroloji ve kozmetik alanlarında kullanılmaktadır.

Prp tedavisi nedir? Nasıl yapılır?

Trombositten zengin plazma demektir. Hastanın kendi kanı prp tedavisi için özel olarak hazırlanmış steril tüplere alınır ve özel santrifüj işleminden geçirilerek trombositler toplanır ve yaralanma veya ağrılı bölgeye enjeksiyon yoluyla uygulanır.

Prp tedavisi neye iyi gelir?

Menüsküs yırtığı, diz kireçlenmesi, tenisçi dirseği, topuk dikeni, dirsek ağrısı, diz ağrısı, omuz ağrısı, tendon yırtıkları gibi kas iskelet sistemi hastalıklarında kullanılmaktadır.

Prp tedavisi dize yapılır mı?

Prp tedavisi diz kireçlenmesinde sıklıkla kullanılmaktadır ve etkinliği pek çok çalışmada kanıtlanmıştır.

Prp tedavisinin yan etkileri nelerdir?

Prp tedavisi uzman doktor tarafından yapıldığı takdirde hiçbir yan etkisi yoktur. Kişinin kendi kanından hazırlandığı için alerjik reaksiyon yapmaz.

Prp tedavisinden sonra dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?

Prp tedavisi ayaktan yapılan bir tedavidir. Bunun için hastanın yatışı gerekmez ve prp tedavisi sonrası kişi günlük hayatına hemen geri döner.

YouTube video

Ankara’da prp tedavisi yapan yerler nereler?

Ankara’da prp tedavisi yapan pekçok yer bulunmaktadır. Prp tedavisi uzman doktor tarafından yapılması gereken bir tedavi olup, özellikle kas iskelet sistemi anatomisine hâkim fizik tedavi ve rehabilitasyon uzman hekimleri ve ortopedi doktorları tarafından yapıldığında daha etkili ve güvenli olmaktadır.

Prp tedavisi fiyatı nedir?

Prp tedavisi fiyatı uygulama alanları ve seans sayılarına göre farklılık göstermektedir. Bunun için kliniğimiz arayarak ayrıntılı bilgi alabilirsiniz.

Diz Kireçlenmesinde PRP Tedavisiyle Hyaluronik Asit Tedavisinin Karşılaştırılması

Diz osteoartriti(kireçlenmesi), sağlık sisteminde önemli maliyetler yaratan yaygın bir sağlık sorunudur. Osteoartrit ilk olarak kıkırdağı ve kıkırdak altındaki kemikleri kemirir sonrasında da kemik çevresinde yumuşak dokularda inflamasyon yaratır. Bu durum herhangi bir eklemde olabilir. Ve kıkırdak yıkımı bu hastalığın en önemli işaretidir. Bu hastalık, dünyada sakatlığın ilk 10 nedenlerinden biri olarak bilinir. Artrit tüm eklemleri etkileyebilir ama diz osteoartriti en sık görülen formudur. Sıklığı %6-%40 arasında değişmektedir ve yaşla birlikte sıklığı artmaktadır. Diz osteoartriti erkeklere göre kadınlarda daha sık görülür.

Prp Tedavisi

Diz osteoartritinin en sık görülen belirtisi ağrı ve fiziksel kısıtlılıklardır. Ve bu durum kişinin sosyal ve ekonomik faaliyetlerine ciddi sınırlamalar getirir. Yaşam süresinin uzaması, yaşlı sayısının ve obezitenin artması diz osteoartrit sıklığının artmasına neden olacaktır. Bu sağlık sisteminde yüksek maliyetlere neden olan ciddi bir sağlık sorunu olarak görülmektedir. Ağrı kesiciler, kortikosteroidler, glukozamin ve kondratin sülfat gibi ilaçlar ağrıyı kesmek ve hastalığın ilerlemesini durdurmak için kullanılmaktadır. Eklem içi enjeksiyonlar ilaç tedavisine alternatif iyi bir seçenek olarak kullanılmaktadır. Hiyoluronik asit (HA) ve trombositten zengin plazma (PRP) bu amaçla kullanılan iki tedavi seçeneğidir. Çalışmalar ağrıyı azaltmada ve eklem fonksiyonunu iyileştirmede bu iki tedavinin de yararını doğrulamıştır.

Bu iki tedavi seçeneği ile ilgili 2008-2015 yılları arasında yapılmış 23 çalışma gözden geçirilmiştir. Bu çalışmalara toplam 722 hasta katılmış, 364 hastaya PRP tedavisi yapılmış, 358 hastaya HA tedavisi yapılmış. Bu çalışma sonucunda diz osteoartritinde ağrıyı giderme ve eklem fonksiyonunu düzeltmede PRP tedavisinin HA tedavisine göre daha etkili bulunmuştur.

Kaynak:Electron Physician. 2016 Mar; 8(3): 2115–2122.

Tendon Yaralanmaları ve PRP

Trombositlerin ihtiva ettikleri büyüme faktörlerini ortama bırakarak, kemik, kas, deri ve tendon gibi pekçok dokunun iyileşmesine katkı sağladıkları için fizik tedavi ve rehabilitasyon, ortopedi, dermatoloji gibi tıbbi alanlarda tedavi amaçlı kullanılmaktadır. Bunlar genellikle PRP (trombositten zengin plazma) olarak bilinen trombosit konsantreleri şeklinde enjekte edilir. Bu yenilikçi tedavi özellikle fiziksel tıp ve spor hekimliği uzmanları tarafından ilgi görmektedir.

Pek çok laboratuvar çalışmaları PRP’nin kollajen sentezini hızlandırarak iyileşme sürecini hızlandırdığını, büyüme faktörlerinin tendon tamir sürecinde spesifik olarak katkı sağladığı göstermiştir. PRP, tendon ve bağ yırtıklarında enjekte edilebilir formda kullanılmaktadır. Fiziksel tıp ve spor hekimliği alanında artarak kullanılmaya başlanmıştır. Fizik tedavi, şok tedavisi gibi tedavilere dirençli vakalarda ameliyatı önlemek amaçtır. PRP tedavisindeki ana amaç fonksiyonel bozukluk süresini azaltmak ve fiziksel aktiviteye en kısa sürede dönüşü teşvik etmektir.

Rotator manşet yırtıkları (omuz kas yırtıkları)

Rotator manşet yırtıkları yetişkinler arasında oldukça sık ağrı ve sakatlık nedenidir. Bu durumda omuz çevresi kaslar zayıflayacak ve hastanın giyinme, saç tarama gibi basit günlük yaşam aktiviteleri kısıtlanacaktır. Fizik tedaviye dirençli hastalar genellikle cerrahiye yönlendirilmektedir. Ameliyatsız omuz kas yırtığı tedavisinde PRP ile ilgili yüz güldürücü sonuçlar alınmaktadır.

Prp Tedavisi 2

Omuz kas yırtığı olan 39 hastalık bir çalışmada bir grup hastaya PRP tedavisi bir grup hastaya kuru iğneleme tedavisi yapılmış. Ikinci seans sonrasında PRP grubunda hem ağrı hem de eklem hareket açıklığı açısından kuru iğneleme yapılan grupla karşılaştırıldığında anlamlı oranda iyileşme saptanmıştır.

Tenisçi dirseği, Golfçu dirseği

Dirseğin en sık görülen ağrılı patolojilerindendir. El bileğini hareket ettiren ve dirsekten başlayan ön kol kasların değişik derecelerde yırtılmasından kaynaklanan bir durumdur. Bu kaslar aşırı derecede kullanıldıklarında, kemiğe tutunma noktalarında yani kirişlerde reaksiyon ve ödem olur. Elini çok sık kullanan kişilerde (sürekli klavye ile yazı yazma, örgü örme, tornavide kullanma vb.) küçük yırtıklar oluşur.

Prp Tedavisi Tenisci Diresgi

Tedavide neden olan aktiviteleden uzak durmak ve el bileğini atele alarak dinlendirmek gerekir. Bu tedavilere dirençli vakalarda PRP’nin ağrı şiddetinde azalmaya yardımcı olduğu son çalışmalarda gösterilmiştir. Altı aydan daha uzun süreli bu hastalıktan muzdarip 26 kişilik bir çalışmada PRP tedavisiyle ağrıda anlamlı derecede gerileme saptanmıştır. USG ile problemli bölgeye bakıldığında %65 oranında yırtıkta gerileme kayıt edilmiştir.

Kaynak: J Stem Cells Regen Med. 2015; 11(1): 7–17.

Tendon yırtıklarında PRP tedavisinin etkinliği

Tendon yaralanmaları aşırı yüklenmeye bağlı, tendonda yapısal bozulmaya neden olan ve iyileşme süreci zor olan ağrılı bir durumdur. Tendon yaralanmaları, ağrı, özürlülük, depresif durum ve anksiyete ile ilişkilidir. Omuz rotator manşet tendonları, 50 yaş üstü kişilerde sıklıkla etkilenir. İlaç, egzersiz, şok tedavisi, kortikosteroid enjeksiyonu ve PRP gibi cerrahi olmayan tedavi yaklaşımları vardır.

Prp Tedavisi 4

PRP enjeksiyonu, fizik tedavi, dermatoloji, plastik cerrahi, ortopedi gibi branşlarda kullanılan yükselen bir tedavi yaklaşımıdır. Trombositler, bağ dokusu sentezi, farklılaşma, rejenerasyon, revaskülarizasyon gibi süreçlerde görev olan 300’ün üzerinde protein ve büyüme faktörü içeren hücrelerdir. Yaşlanmış ve iyi rejenere olmamış dokularda büyüme faktörleri anjiogenez, epitelizasyon, hücre farklılaşması, hücre çoğalması ve hücre dışı matriks oluşumunu uyararak doku iyileşmesine yardımcı olur.

PRP enjeksiyonu tendon yaralanmalarında kullanılmaktadır; ağrı ve özürlülük üzerine olumlu etkileri gösterilmiştir. Mautner ve arkadaşlarının yaptığı bir çalışmada hastaların %82’sinin ağrılarında %50’den fazla iyileşme saptamıştır. Son yıllarda tendon yaralanmalı hastalarda yapılan bir derlemede PRP enjeksiyonu takiben bir yılda, ağrılarda anlamlı bir gerileme bulunmuştur. PRP’nin kuru iğnelemeye kıyasla omuz rotator manşet tendon rahatsızlıkları üzerinde daha etkili gösterilmiştir.

Kaynak: PLoS One. 2016; 11(2): e0147842

Omuz rotator manşet hastalıklarında rejeneratif tedavi

Rotator manşet lezyonları, yetişkinlerdeki omuz lezyonlarının çoğunluğunu oluşturur. Yaygın omuz ağrısı ve mesleki sakatlık nedenlerindendir. Bu durumun görülme sıklığı yaşlanan nüfus ile birlikte artmaktadır. Rotator manşet yırtığının yönetimi karmaşık ve çok faktörlüdür. Cerrahi tedavi açık veya kapalı yapılarak primer onarıma izin verir. Artroskopik enstrümentasyon ve dikiş tekniklerinin ilerlemiş olmasına rağmen cerrahi tedavinin şifa oranı düşüktür. Yeni yapılan bir metaanaliz, cerrahi tekniklerinin gelişmiş olmasının klinik ve anatomik iyileşmeyle ilişkisi olmadığını göstermiştir. Tendon doku yenilenmesini geliştirmek için PRP, büyüme faktörleri ve kök hücre gibi yeni biyolojik çözeltiler geliştirilmiştir.

Büyüme Faktörleri:

Büyüme faktörleri, hücre büyümesi ve farklılaşmasının kontrolünde yer alan sinyal molekülleridir. Trombosit gibi enflamatuar hücreler tarafından üretilir. Rotator manşet iyileşmesi enflamasyon, onarım ve yeniden yapılanma gibi bir dizi basamakla olur. Onarım sırasında ortama salınan pek çok büyüme faktörü hücre çoğalmasını teşvik eder.

Prp Tedavisi 5

Trombosit türevli büyüme faktörü bunlardan biridir. Rotator manşet iyileşmesi reaktif yara izi oluşumuna neden olur. Trombosit türevli büyüme faktörü, enflamatuar hücreler için kemotaktik(hücrelerin olay bölgesinde doğru hareket etmesi) etkisi vardır ve tip I kollajen sentezini ve hücre bölünmesini artırır. Kobayashi ve arkadaşları omuz tendon yaralanmasının 7-14. gün aralığında trombosit türevli büyüme faktörünü yüksek konsantrasyonda bulmuşlardır. Bu dönem tendon iyileşmesinin enflamatuar fazının son kısmıyla, onarım fazının başlangıç kısmına denk gelmektedir. Pek çok çalışma tendon ve bağ yaralanmasının iyileşme sürecinde trombosit türevli büyüme faktörlerinin önemini göstermiştir.

PRP:

Rotator manşet tendon iyileşmesini geliştirmek için biyolojik bir çözüm olarak PRP kullanımı son birkaç yıl içinde popülerlik kazanmıştır. PRP yüksek trombosit konsantrasyonu ihtiva eder ve doku onarımı için büyüme faktörlerinin salıverilmesini sağlar. In vitro çalışmalar, rotator manşet lezyonunda trombositlerden salınan büyüme faktörlerinin hücre çoğalmasını ve matriks sentezini artırdığını göstermiştir.

Prp Tedavisi 6

PRP, tendonların yıpranmasına neden olan biyolojik maddeleri engellerken, iyileşmesine ve güçlenmesine neden olan maddeleri de artırmaktadır.

Kök Hücreler:

Kök hücreler, kendini yenileme potansiyeli olan özelleşmemiş hücrelerdir ve pek çok yetişkin hücre tipine dönüşebilirler. En yaygın kök hücre kaynakları embriyonik ve yetişkin kök hücrelerdir. Çok sayıda düzenleyici ve etik kısıtlamalardan dolayı bugüne kadar yapılmış klinik çalışmaların çoğu, embriyonik kök hücreleri yerine yetişkin kök hücreleri üzerine odaklanmışlardır. Kök hücreleri için ana kaynak kemik iliğidir ve cerrahlar tarafından kolayca ulaşılabilir. Kök hücreleri yağ dokusu gibi diğer dokulardan da toplanabilir. Tendon kökenli kök hücreleri, rotator manşet tamirini geliştirmek için ilgi odağı olmuştur. Tsai ve arkadaşları rotator manşet tendonundan elde ettikleri kök hücreleri başarılı bir şekilde izole etmişlerdir.

Prp Tedavisi 7

Amerika’da yapılan 14 hastalık bir çalışmada, cerrahi öncesi kemik iliğinden kök hücreler toplanmış ve yırtık tendon bölgesine enjekte edilmiş. Bu hastalar 12 ay boyunca takip edilmiş ve MR ile tendon bütünlüğü gösterilmiştir. Sadece bir hastada ağrı ve güç kaybı tekrar gelişmiştir. Bu çalışma kök hücre tedavisinin tendon onarımını geliştirme potansiyeline sahip güvenli bir tedavi olduğunu düşündürmektedir.

Kaynak: Biomed Res Int. 2014; 2014: 129515

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK