Fonksiyonel tıp nedir?

Fonksiyonel tıp, hastalıkların nasıl ve neden ortaya çıktığını araştırır. Her bir kişi için hastalığın asıl ana nedenlerini yani kök nedenlerini inceler. Bilimsel temellere dayanır. Her hastanın genetik, biyokimyasal ve yaşam tarzıyla ilgili veriler dikkatlice toplanır. Ve hastaya özel tedavi planı yapılır. Fonksiyonel tıp hekimleri, hastanın şikayetlerine sebep olan kök nedene ulaşarak hastalığı tedavi ederler. Optimal sağlığa ulaşmak için bireysel, hasta merkezli, bilim temelli bir yaklaşımdır. Aslında fonksiyonel tıp, şu anda mevcut olan geleneksel tıbbın geleceğidir. Vücudu, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, dolaşım sistemi gibi bağımsız organlar topluluğu olarak değil, bir bütün olarak görür. Sadece hastanın şikayetlerini değil, tüm sistemi tedavi eder. Fonksiyonel tıp hekimleri, hastalarına uzun vakit ayırır, geçirdiği hastalıkları, sistemleri ile ilgili şikayetleri, hastalığını etkileyebilecek genetik, çevresel ve yaşam tarzı faktörleri, ailesinde olan hastalıkları belirler.

Diyabet, kalp hastalığı, depresyon, kanser, iltihaplı romatizmalı hastalıklar gibi karmaşık kronik hastalıklar çok yaygın olarak görülmeye başlanmıştır.

Toplam sağlık giderlerinin çoğu kronik hastalıkları tedavi etmeye harcanmaktadır. Kronik hastalıkların sebeplerini ve tedavilerini etkin bir şekilde yapacak dönüşüme ihtiyaç vardır. İlaçlar bazı kronik hastalıkları tedavi etmekte yetersiz kalıyor. Çünkü kronik hastalıklar, genetik, yaşam tarzı ve çevresel faktörlerle ilişkilidir. Bu problemleri sadece ilaç ve cerrahi ile çözemeyiz.

Eskiden bilim adamları, insan genomunu çözdüğümüzde, hastalığın kökenleri hakkındaki tüm soruları cevaplayabileceğimize inanıyordu, ama artık biliyoruz ki insan biyolojisi çok daha karmaşık.

Genetik dışavurum, çevre, yaşam tarzı, fiziksel aktivite, sosyal-ruhsal faktörler ve stres gibi pek çok şeyden etkilenir. Bu yaşam tarzı seçimleri ve çevresel riskler bazı genleri açarak veya kapatarak bizi hastalıklara daha yatkın hale getirebilir. Fonksiyonel tıp doktorları, uzun vadeli sağlığı ve karmaşık kronik hastalığı etkileyebilecek genetik, çevresel ve yaşam tarzı faktörleri arasındaki sayısız etkileşime yakından bakarlar. Kötü beslenme, sedanter yaşam tarzı, kronik stres, çevresel toksinler, kronik enfeksiyon, yaşlanan nüfus kronik hastalıkların artmasına neden olmuştur. Bu yeni yaklaşımı akut hastalıklardan ziyade kronik hastalıkların tedavisinde etkili olarak kullanmak mümkündür.

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı