Lateral epikondilit (tenisçi dirseği) nedir

Tenisçi dirseği, dirseğin dış tarafında en fazla görülen, ağrı şeklidir. Genel popülasyonda sıklığı %1-3 arasındadır. Tenisçi dirseği olarak adlandırılmakla birlikte, %95’i tenis oyuncusu olmayan bireylerde görülür.

Tenisçi dirseği nasıl oluşur? Lateral epikondilit (tenisçi dirseği) nedir

Tenisçi dirseği, ön kol ve el bileği kaslarının dirseğin dış tarafında kemiğe yapışma yerinde görülen ağrılı bir durumdur. Ön kol ve el bileği kaslarının aşırı kullanımına bağlı oluşan hastalıktır. Tenisçi dirseği ön kolun dış yüzeyindeki kasları etkiler. Tenisçi dirseğinde kasların, lateral epikondil dediğimiz, dirsek dış yan tarafında bulunan çıkıntılı kemikte yapışma yerinde dejenerasyon ve gerginlik vardır. Dirsek dış kısmında kasların kemiğe yapıştığı yerde kalınlaşma ve mikro yırtıklar vardır. Doku zayıflığı söz konusudur. Tekrarlayan aşırı kullanmaya bağlı yüklenme sonucunda olur.

Tenisçi dirseğinde şikayetler nedir?

Tenisçi dirseği olan bir hastada tipik olarak lokal dirsek ağrısı vardır. Dirsekteki Ağrı ele doğru yayılabilir. Kas yorgunluğu ve ağrıya sekonder el sıkma gücü zayıflamıştır. El bileğine yukarı bükme hareketi ile ağrı artabilir. Hastalar genellikle dolu bir bardağı bile kaldırırken dirsek bölgesinde ağrı olduğunu tarifler. Kapı açma çaydanlık tutma anahtarı çevirme gibi günlük yaşam aktivitelerinde zorlanırlar. Tenisçi dirseği hastalığının başlangıç aşamasında sadece zorlayıcı işlerde ağır olurken zamanla istirahat sırasında da ağrı olmaya başlar. Boyun fıtığı ve ön koldaki bazı sinir sıkışmaları da dirsek bölgesinde ağrı yapabilir.

Tenisçi dirseği kimlerde görülür?

Tekrarlayan kol hareketi yapan, özellikle bilgisayar kullanan, ağır kaldıran, tekrarlayan vibrasyona maruz kalan kişilerde, sporcular içinde raket sporları ile uğraşanlarda lateral epikondilit oldukça sık karşılaşılır. Bununla birlikte lateral epikondilit golf, beyzbol ve yüzmede de görülür. Lateral epikondilit olan tenis oyuncuları yaşlı, sık oynayan ve usta olmaya eğilimli kişilerdir. Bu durum yaralanmanın mekanizmasında tekrarlayan aşırı kullanımı sorunu olduğunu desteklemektedir.   Tenisçi dirseği tekrarlayan ağır iş yapan kişilerde yaygındır. Küçük parça toplama gerektiren işler, Bir de çevirmeler veya çekiş kullanmalar da tenisçi dirseğine neden olabilir. Marangozlarda sıklıkla görünmekle birlikte titiz ev hanımlarında da olabilir.

Tenisçi dirseği tanısı nasıl koyulur?

Lateral epikondilit tanısı sıklıkla kolay koyulur.  Lateral epikondilit tanısı için çoğu zaman muayene yeterlidir. Elle muayenede, dirsek bölgesinde baskı uygulandığında hassasiyet vardır. İleri seviyedeki tenisçi dirseği rahatsızlığında ön kol kaslarında gerginlik ve krepitasyon vardır. Ağrıya bağlı el ve omuz kaslarında zayıflık olabilir.  Dirsekte ağrıya sebep olan diğer nörolojik hastalıkları dışlamak için nörolojik muayene yapılmalıdır.

Tenisçi dirseğinde tedavi nedir?

Tedavinin ana bileşeni, aletler ile ilgili düzenleme ve işe bağlı tekrarlamaları önlemek, altta yatan sebepleri yönelmek şeklindedir. Yangı alıcı ve ağrı kesici ilaçlar ağrıyı azaltmaya yardımcı olur. Akut dönemde istirahat buz uygulanması ilaç tedavisi ile yeterli olabilir. Dirsek kaslarına binen yükü azaltmak için çeşitli ateller vardır. İlaç, buz ve istirahat ile şikayetler girilemiyor sa daha kapsamlı tedavi yapılması gerekir. Cihaza yapılan fizik tedavi, manuel terapi, nöral terapi, kuru iğne tedavisi, ozon tedavisi, PRP, kinezyo bant uygulaması tenisçi dirseğinde uygulanabilir.  Yumuşak doku mobilizasyonu ve derin doku masajı iyileşmeyi stimüle eder. Bazı durumlarda ağrılı bölgeye kortizon enjeksiyonu önerilir. Yukarıda sayılan tüm tedaviler uygun egzersizlerle mutlaka desteklenmelidir. Güçlendirme egzersizleri ne başlamadan önce ağrısız el bilek hareketi sağlanmalıdır.
Son zamanlarda akupunktur Şok dalga tedavisi ve lazer tedavi gibi modaliteler üzerinde çalışmalar vardır

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon