Boyun İncinmesi

Boyun İncinmesi (whiplash) boynumuzun kuvvetli ve hızlı bir şekilde ileri ya da geri hareketi nedeniyle oluşan boyun yaralanmadır.

Boyun incinmesi genel olarak arkadan trafik kazaları nedeniyle olur. Ayrıca spora bağlı kazalar, fiziksel darbeye maruz kalmaktan ve düşmeye bağlı travmatik durumlar nedeniyle oluşabilir.

Boyun incinmesi aynı zamanda boyun burkulması veya gerginliği olarak da bilinir. Ama bu terimleri kullandığımızda başka boyun yaralanmalarını da kapsayabilir.

Boyun incinmesi yaşayan çoğu kişi, ağrı kesici ilaç ve egzersiz içeren bir tedavi planını izleyerek birkaç hafta içinde iyileşir. Ancak bazı kişilerin kronik boyun ağrı ve diğer uzun süreli komplikasyonları nedeniyle ağrıları devam edebilir.

Yaralanmaya bağlı olarak genellikle ertesi gün görülebilecek belirtilere bakacak olursak;

• Boyunda ağrı ve sertlik
  • Boyun hareket ettikçe ağrı
  • Boyun hareket açıklığı kaybı
  • Baş ağrı ve dönmesi
  • Omuz, sırt üst kısmı ve/veya kolda hassasiyet/ağrı
  • Kolda karıncalanma hissi ve uyuşma
  • Yorgunluk

Bu belirtilerle birlikte bazı insanlarda; Bulanık görme, kulak çınlaması, uyku bozukluğu, asabiyet, odaklanma güçlüğü, hafızada sıkıntı, depresyon görülebilir.

Herhangi bir trafik kazası, spor yaralanması veya başka travmatik yaralanmalar sonrası hissedilen herhangi bir boyun ağrısı veya incinme belirtisi yaşıyorsanız bir fizik tedavi ve rehabilitsyon doktoruna danışın. Hızlı ve doğru bir teşhis koymak ve kırık kemikler veya semptomlara neden olabilecek veya kötüleştirebilecek diğer hasarları ekarte etmek oldukça önem taşır.

Boyun incinmesi (whiplash) genellikle, başın kuvvetli ve hızlı bir şekilde geriye ve sonra öne doğru hareketiyle meydana gelir. Bu hareket omurgadaki kemiklere, kemikler arasındaki disklere, bağlara, kaslara, sinirlere ve boynun diğer dokularına zarar verebilir. Arkadan çarpışmalı trafik kazası, yumruk darbesi gibi bir darbe alma, spor müsabakalarında yaşanabilecek darbeler bu duruma neden olabilir.

İncinme geçiren çoğu insan birkaç hafta içinde kendini daha iyi hisseder ve yaralanmanın kalıcı bir etkisi yok gibi görünür. Bununla birlikte, bazı insanlar, yaralanma meydana geldikten sonra birkaç ay veya yıllarca ağrı çekmeye devam edebilir.

Zaten var olan bel boyun ağrıları, yüksek hızlı yaralanma, yaş riski arttıran faktörlerdir.

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon