Ağrı Bandı (Kinezyo bant) nedir?

Ağrı Bandı pamuk ve naylonun özel bir karışımından oluşan banttır. Cildin elastikiyetini taklit etmek üzere tasarlanmıştır. Böylece hareketi de kısıtlamaz. Ağrı bandı yapıştıktan sonra su geçirmez ve ayrıca egzersiz yaparken ve duş alırken bile çıkmaz. Ortalama 5 gün dayanacak güçtedir.

Ağrı bandı nasıl etki eder?

Ağrı bandı vücuda uygulandığında cildi hafifçe kaldırarak cilt altındaki dokularda boşluk oluşturur. Kılcal kan dolaşımı, lenfatik dolaşımı ve serbest sinir uçlarını rahatlatır.

32 hastanın katıldığı küçük bir çalışma, diz eklemi üzerine uygulanan ağrı bandının diz eklem boşluğunu artırdığını göstermiştir. Benzer bir çalışama omuz ekleminde de yapılmış ve aynı sonuç çıkmıştır. Eklem boşluğunun artması eklemde sürtünmeyi azaltarak ağrının geçmesine yardımcı olur.

Ağrı bandı, ağrı ve bası hissini beyne ileten duyu sinir liflerinin gönderdiği bilgileri de değiştirir.

Tüm dokularımız (cilt, bağ dokusu, fasya, kaslar, kemik) ağrı, sıcaklık ve dokunma hissini algılayan duyusal reseptörler içerir. Bu reseptörlerin hepsi propriyosepsiyon dediğimiz uzaysal pozisyona katkıda bulunur. Yani beynimiz vücudumuzun nerede olduğunu ve ne yaptığını algılar. Cildi yukarı nazikçe kaldırarak beyne giden sinyalleri değiştirir. Tetik nokta güzel bir örnektir. Hekim tetik nokta üzerine uyguladığında tetik nokta üzerindeki baskı azalır ve ağrı reseptörler beyne farklı sinyal gönderir. Ve tetik nokta üzerindeki gerginlik azalır. 2015 yılında yapılan bir çalışma, ağrı bandının manuel terapiyle birlikte kullanımının tetik nokta üzerindeki gerginliği azalttığını göstermiştir.

Yaralanmalarda ağrı bandı, dolaşımın artmasına ve incinme bölgesinde oluşa şişliğin azalmasına yardım eder.

Ağrı bandı cildin kan akışını iyileştirir. Ayrıca lenfatik sıvıların dolaşımını da artırır. Lenfatik sıvı çoğunlukla sudur fakat protein, bakteri ve diğer bazı kimyasalları da içerir. Lenfatik sistem vücudumuzda sıvı dengesini sağlar, ödem dediğimiz dokular arasında sıvı birikmesini önler. Uygulandığında, cildin altında boşluk yaratarak basıncı azaltır. Basınçtaki bu değişiklik lenfatik sıvının akışını artırır.

Ağrı bandı hangi durumlarda kullanılır?

Yaralanma tedavisi:

Yaralanmalarda genel tedavi planının bir parçası olarak  kullanılır. Amerikan Fizik Tedavi Derneği, ağrı bandının manuel terapi gibi diğer tedavilerle birlikte kullanıldığında daha etkili olduğunu bildirmektedir.

Zayıf bölgeleri desteklemek:

Ağrı bandı aynı zamanda ihtiyacı olan kas veya eklemlere ekstra destek vermek için kullanılır. Patellafemoral stress, aşil tendinit, iliotibial bant sendromunda etkilidir. Kasın hareketliliğini ve dayanıklılığını artırır. Sporcular üzerinde yapılan çalışmalar, yorgun kaslarda kullanıldığında performansın arttığını göstermiştir.

Kasları yeniden eğitmek:

İşlevini yitirmiş veya sağlıksız çalışmaya alışmış kasları yeniden çalıştırmada işe yarar. Duruşu düzeltmek için kullanılabilir. Inme hastalarında yürüme şeklini geliştirmeye yardımcı olur.

Performansı arttırmak:

Bazı sporcularda özel performanslarda rekabet ederken en yüksek performansı elde etmelerine ve yaralanmaya karşı korunmalarında yardımcı olmak için de kullanılır.

Ağrı bandı hangi hastalıklarda yapılır?

Baş ağrısı, kulak çınlaması, baş dönmesi, boyun ağrısı, boyun fıtığı, donuk omuz, omuz kas yırtığı, bisipital tendinit, omuz impingment sendromu, tetik parmak, göğüs ağrısı, astım, bronjit, adet ağrısı, diz ağrısı, patellar tendinit, iliotibal bant sendromu, diz kireçlenmesi, menisküs yaralanması, pes anserine bursit, çapraz bağ yaralanması, skolyoz, omurga eğriliği, bel ağrısı, sırt ağrısı, miyofasial ağrı sendromu, fibromiyalji, dar kanal, bel fıtığı, ankilozan spondilit, bel kayması, spondilolistezis, aşil tendinit, topuk dikeni, düz taban, halluks valgus, topuk ağrısı, plantar fasiit, tenisçi dirseği, golfçu dirseği, lateral epikondilit, medial epikondilit, olekrenon bursit, ulnar sinir ağrısı, de quervain tendinit, karpal tünel sendromu, yazıcı krampı, el bilek yaralanması ve el bilek ağrısı, sakroilit, siyatik ağrısı, priformis sendromu, kalça kireçlenmesi.

Ağrı Bandı

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK