Şok Dalga Tedavisi ESWT

ESWT yani şok dalga tedavisi vücut dışında oluşturulan ses dalgalarının çeşitli başlıklarla problemli bölgeye odaklanması ile uygulanan bir tedavi yöntemidir. Yüksek frekanslı ve basınçlı ses dalgaları kullanılır. ESWT, kısa süre içinde hızlı bir şekilde enerji dalgaları üreterek ses duvarını aşıp güçlü şok dalgaları oluşturur. Oluşan bu şok dalgaları çarptığı ortamda vibrasyon etkisi oluşturur ve yüksek basınç yaratır. Şok dalgaları yüksek pozitif basınç ile karakterize 10 nano saniyeden daha düşük zamanda yükselme ve gerilme dalgası ile karakterizedir. Pozitif basınç ve kısa yükselme zamanı direk şok dalga etkisinden ve gerilme dalgası denilen kavitasyon indirek şok dalga etkisinden sorumludur.

Elektronik Şok Dalga Tedavisi ESWT
Şok Dalga Tedavisi ESWT nasıl etki eder?

ESWT uygulandığı dokunun yüzeyel kısmında herhangi bir değişikliğe yol açmaz ama derin doku da bazı değişiklikler oluşturur. Hücre zarında geri dönüşümlü şekil değişikliğine yol açarak hücrelerin uyarılmasını sağlar. Şok dalga tedavisi özellikle son 10 yılda kas-iskelet sistemi ağrılarının tedavisinde önem kazanmıştır. Vücut dışında oluşturulan ses dalgalarıyla kontrollü bir şekilde travma oluşturulur ve iyileşmenin yeniden başlaması için uyarı verilmiş olur. Ayrıca ESWT uygulandığı bölgede kanlanmayı artırarak vücudun kendi tamir mekanizmalarının devreye girmesini sağlar.

Eswt etkili bir yöntem midir?

Kontrollü çalışmalar ESWT’ nin kas-iskelet sistemi hastalıkları tedavisinde cerrahi ile kıyaslanabilir ve etkili bulmuştur.

Eswt hangi hastalıklarda kullanılır?

Topuk dikeni ve lateral epikondilitte yararlı olduğu bildirilmiştir. Omuz eklemi sorunları, kalsifik tendinitler, omuz kas yırtıkları, kalça ve diz eklemi çevresinde olan tendinitler, pateller tendinit, kronik bursit, ayak bölgesinde aşil tendiniti ve topuk dikeni yaygın kullanım alanlarıdır. Boyun, bel ve sırt ağrıları, boyun fıtığı, bel fıtığı, omuz, dirsek, el bilek, kalça eklemi, diz eklemi ve ayak bileği ağrılarına neden olan kronik tendon zorlanmalarında kullanılır. Bunların yanı sıra kaslardaki ağrılı tetik noktaların tedavisinde etkili olan girişimsel olmayan bir tedavi yöntemidir. Fibromiyalji, miyofasiyal ağrı sendromu gibi iltihaplı olmayan kas romatizmalarında etkilidir. ESWT yağ dokularında oluşturduğu vibrasyonla yağ hücrelerini parçalar. Kilo vermede ve vücut şekillendirmede de dermatoloji uzman doktorun kontrolünde kullanımı vardır.

Eswt Nasıl Uygulanır?

ESWT tedavi planında fizik tedavi uzman hekiminin muayenesi şarttır. Her bir hasta için doğru dozu bulmak önemlidir. Genellikle 5-15 gün ara ile uygulanan 3-12 seanslık tedavidir. ESWT tedavisi diğer tedavilerle kombine edilebilir. Özellikle egzersizler verilerek hastanın tedaviye katılımı sağlanmalıdır.

Eswt tedavisinin avantajları nelerdir?

Muayenehane şartlarında yapılabilecek, girişimsel olmayan bir tedavi yöntemidir. Tedavi sonrası hasta günlük hayatına devam edebilir. Anestezi ve hazırlık gerektirmez.

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon