Gebelik Sonrası

Doğumdan sonra geçecek ilk altı haftaya postpartum dönem denilir. Bu dönemde bebek ve anne için her türlü bakım ve yoğun ilgi gerekir.

Bazı araştırmacılar 6 haftalık bu dönemin altı aya kadar sürebildiğini düşündükleri ve bu dönemde, doğum sonrası iyileşmeden hormonal ruh hali değişimlerine kadar değişiklikler meydana getirebileceğini söylemektedir. Bu durumlar; emzirme, uyku yoksunluğu ve ilk çocuk için anneliğe uyum tarzında ek strese neden olabilecek durumları içerir. Gebelik sonrası ilk 1 yıl çeşitli gelgitler yaşanabilir.

Doğum sonrası ilk hafta;

Normal doğum yapmış iseniz vajinanın doğum sırasında ne kadar açıldığına bağlı olarak acı hissedebilirsiniz. Burada kanama normal kabul edilir. Rahim gebelik öncesi boyutuna geri dönmeye başlar. Hareketler kısıtlı ve zor olabilir. Doğum sırasında kesi varsa onların ağrısı hissedilebilir. Kan pıhtılaşması riskine önlem olmak amacıyla dolaşmanız tavsiye edilir. Mesane katateri kullanıldıysa o çıkartılır. Hormon seviyeleri değişir. Bitkinlik hissi yaşanabilir. Psikolojik olarak hiçbir şeyin doğru gitmediği düşüncesi gibi hisler yaşanabilir. İlk üç gün zorlu geçebilir.

İkinci hafta;

Bazı kadınlarda kanama azalmaya başlarken bazılarında kanam altı haftaya kadar sürebilir. İki durumda oldukça normaldir. Kanama ağır olmamalıdır. Vajinal kaşıntı, iyileşme nedeniyle beklenebilir. Dikişleriniz nedeniyle ağrı hissedebilirsiniz. Bu dönemde yürüyüş önemlidir.

Altıncı haftaya gelindiğinde;

rahim gebelik öncesi ölçülerine döner. Kanama biter veya geçici dönemlerde olabilir. Çoğu çift cinsel ilişkiye girebilir. Bebeğinizden farklı bir şeyi kaldırabileceğiniz bir dönemdir. Yara izleri iyileşme dönemindedir. Psikolojik açıdan kötü hissettiğiniz bir duygusal dönem yaşayabilirsiniz. Ancak depresyona gidebilecek ağır duygusal durumlar için doktorunuzla görüşmenizi tavsiye ederiz.

Altıncı aya gelindiğinde gebeliğe bağlı saç döküntüleri durur. Çalışma durumunuza göre sütünüzün gelme oranları değişebilir. Bu aşamada egzersiz hem zihinsel hem de fiziksel sağlık açısından çok önemlidir. Bel ağrısını hafifletmeye yardımcı olacak karın güçlendirme egzersizlerini ciddiyetle yapabilirsiniz.

Bir yıl geçtiğinde; emzirme durumunuza göre göğüslerinizde hamilelik öncesine oranla değişmeler olabilir.  Yara izleri kaybolmaya başlar. Tekrar gebelik düşünüyorsanız ve 18 aydan önce ise sezaryen doğum önerilebilir. Bu önerinin nedeni doğum sancıları ve vajinal doğum sırasında uterus rüptürü olma riskidir.

Gebelik Sonrası

Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı