Fibromiyalji Sendromu

Fibromiyalji Sendromu sebebi bilinmeyen yaygın ağrı sendromudur. Sabah tutukluğu, uyku bozukluğu, yorgunluk ve uyuşma vardır. İş yaşamında başarısızlık, sevilen bir kişinin ölümü, boşanma, bir başka hastalık veya travma stresli bir olayı izleyebilir. Tek başına görülebilir veya başka hastalığa eşlik edebilir. Kadınlarda erkeklerden 9 kat daha fazla görülür. Sıklıkla orta yaşlarda başlar.

Ağrı boyun ve bel bölgesine yayılım gösterir. El ve ayaklarda da nadir değildir. Fizik ve mental yorgunluk, aşırı fiziksel aktivite, soğuk ağrıları artırır. Hastanın ağrıları günden güne değişmekle birlikte her zaman vardır. Ağrı genellikle iki taraflı görülür. Fibromiyalji tanısını koyabilmek için en az üç aydır süren yaygın ağrı olması gerekir. Yaygın ağrı, belin üstünde ve altında ağrı, vücudun sağ ve sol her iki yarısında ağrı, omurga boyunca olan ağrıdır.

Uyku bozukluğu çoğu hastada vardır. Kolay uykuya dalarlar ama sık uyanırlar. Yorgunluk, eklemlerde sertlik, şişlik, gerilim tipi baş ağrısı, kaygı bozukluğu, bağırsak alışkanlıklarında değişiklik, hazımsızlık sık görülen diğer şikayetlerdir.

Tedavide ilk adım hastaya tanı koymak ve zamanını hastasına hastalığının ne olup olmadığını anlamasına yardımcı olmakta yatar. Sonraki basamak hastalığa katkıda bulunan faktörleri ortadan kaldırmaktır. Vitaminleri içeren iyi bir diyet programı önemlidir. Kötü postür gereksiz kas kullanımını ortadan kaldırmak için düzeltilmelidir. Mesleki ve mesleki olmayan aşırı kas kullanımı sık görülen başka bir faktördür ve özellikle izlenmelidir. Hastanın hobileri, yaptığı sporlar, günlük işleri ve   uyku pozisyonu özellikle sorgulanmalıdır.

Fibromiyalji hastalarında psikolojik streslerin temel rolü vardır.

Stres yönetim teknikleri hakkında bilgilendirme yararlı olabilir. Hastaların çoğu koginitif-davranışsal tedavi yaklaşımından fayda görürler.Kronik hastalarda uyku kalitesinde bozukluk vardır. Düşük doz depresyon ilaçları hastalara yardımcı olur.

Fizik tedavi ağrıyı azaltmak ve normal eklem hareket açıklığı sağlama için gerekir. Ağrının azalması hastanın tedavi planına güvenini artırır. Gergin bant gruplarına genel germe programı tedavinin ana kısımdır. Hastalar bu germe hareketlerini günde iki defa yapmaları gerekir. Egzersiz öncesi sıcak uygulama germenin etkisini artırır ve rahatsız edici etkisini azaltır. Ağrı azaldığında aşamalı aerobik egzersiz programına başlanmalıdır. Yorgunluk ve artmış kas ağrısından kaçınmak için aktiviteye aşamalı dönüş üzerinde durulmalıdır.

Bölgesel kas ağrıların kuru iğneleme işe yarar. Tetik nokta üzerine yapılan devamlı yapılan basınç ve sonrasında baskı kaldırılırken kan akımının artmasına neden olur. Herhangi bir tedavi yaklaşımının en önemli komponenti hastadır.  Amaç hastayı eğitmek, kendi kas ağrı bozukluğuyla başa çıkacak yöntemleri sağlamak sağlık hizmeti sağlayanlara bağımlılığı ortadan kaldırmaktır.

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon