BEL FITIĞI VE BOYUN FITIĞI NEDİR?

Omurgada bulunan omur kemiklerinin arasında disk denen yuvarlak, esnek, kuvveti emen yapılar bulunmaktadır. Diskler iki kısımdan oluşur. İç kısım ya da çekirdek kısmında jelsi bir yapı ve bu yapının etrafında iç içe geçmiş halkalar şeklinde kuvvetli bağ dokusu bulunur. Yaş, ağır kaldırma, sürekli masa başında çalışma, hareketsiz yaşam tarzına bağlı kas zayıflığı, yanlış beslenme, genetik faktörler, travma gibi nedenlere bağlı olarak dış kısımdaki lifler yırtılır. Diskler omurga hareket ettikçe de çeşitli kuvvetlere maruz kalırlar. Diskin kenar Aniden oluşan şiddetli bir travma da disk hasarı yapabilir. İç kısımdaki yumuaşak çekirdek yapı, yırtılan dış kısma doğru taşar.  Disklerin olması gereken yerden dışarı taşmaları sonucu bulunduğu bölgeye göre boyun fıtığı ya da bel fıtığı oluşmaktadır. Bel fıtığı belde ve bacağa yayılan ağrı yaparken boyun fıtığı boyun ve kola yayılan ağrıya neden olur. Güç kaybı, uyuşma karıncalanma, idrar ve gayta kaçırma şikayetleri de olabilir.

BEL FITIĞI, BOYUN FITIĞI NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Fıtık tedavisi ameliyat ve ameliyat dışı tedavi olmak üzere ikiye ayrılır. Fıtıkların çoğu ameliyat dışı tedavilerle iyileşir.

AMELİYATSIZ FITIK TEDAVİSİ NEDİR?

Ağrıların yeni başladığı akut dönemde ödem alıcı ilaçlar, 2-3 günlük kısa süreli istirahat önerilir. Ağrı kesiciler bir doktora danışılmadan uzun süre kullanılmamalıdır. Bazı durumlarda korse ile omurgalar istirahate alınmalı yine doktorun önericeği süre kadar takılmalıdır. Kontrolsüz korsenin kullanımının kasları zayıflatacağı unutulmamalıdır.

Ameliyatsız fıtık tedavi yöntemleri arasında en sık kullanılan ve her hastanın ulaşabileceği tedavi yöntemi klasik fizik tedavi yöntemleridir. Bu tedavilere ek olarak özellikle son yıllarda giderek artan ve bilimsel olarak etkinliği ispatlanmış ameliyatsız  fıtık tedavileri manuel terapi, nöral terapi, proloterapi, kuru iğne, kinezyobant, ozon tedavisi gibi yöntemlerdir. Bu yöntemler muayenehane şartlarında uygulanır ve hasta ayaktan tedaviye gelir. Yatış gerektirmez.

Ameliyatsız fıtık tedavileri arasında skopi eşliğinde ya da USG eşliğinde yapılan bazı uygulamalar vardır. Epidural enjeksiyonlar, rafyofrekans tedavisi, perkütan diskektomi gibi yöntemler ameliyathanede hafif anestezi altında uygulanır. Çoğunlukla yatış gerektirmez. Bazı durumlarda gözlem amaçlı hastanın 1 günlük kısa yatışı gerekebilir.

Ameliyatsız fıtık tedavileriyle hastanın şikayetlerinde gerileme olmaz, yakın takip altında ilerleyici nörolojik kayıp, idrar ve gaita kaçırma şikayeti olursa cerrahi tedavi önerilir.

Her tedavide olduğu gibi fıtık tedavisinde de hastanın tedaviye katılımı ve uyumu çok önemlidir. Kişiye özel egzersizlerle kas ve kemik yapısı mutlaka güçlendirilmelidir. Beslenme ve gerekirse vitamin ve mineral desteği ile vücudun kendi kendini tamir mekanizmalarını da desteklenmek fıtık tedavisinde çok önemlidir.

Ameliyatsız fıtık tedavisinde hangi tedavinin hastaya uygulanacağı ayrıntılı uzman hekim muayenesiyle karar verilmeldir. Sadece MR sonucunu değerlendirerek ameliyatsız tedaviye karar vermek başarısız ve gereksiz tedavilere neden olabilir.

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon