Gebelikte Egzersiz Yapılır mı?

Gebelikte tıbbi bir gerekçe olmadığı sürece egzersiz yapılır. Gebelik süresince düzenli yapılan yürüyüş, yüzme gibi aerobik egzersizler özellikle hamileliğin son aylarını ve doğum sonrası süreci rahat geçirmeyi sağlar.  Gebelikte ağırlık kaldırmayı içeren fitnes egzersizi yasaklanmalıdır. Çünkü artan kilo ile omurga dinamiği bozulur ve zarar görme riski artar.

Gebelikte egzersizin önemi – Gebelikte Egzersiz Yapılır mı

Gebelikte yapılan egzersiz sizi doğuma fiziksel hazırlamanın yanında psikolojik olarak da rahatlamanızı sağlayacaktır. Doktor uygun görüyorsa ilk aylardan itibaren başlanılabilir. Yapılan düzenli egzersiz ile gebeliğiniz daha rahat geçtiği gibi doğum sırasında ağrıları daha kolay tolere edip, solunumunuzu düzenleyip kolay hızlı bir doğum gerçekleştirirsiniz.

Gevşeme egzersiz sırasında plasenta dediğimiz bebeğin kanlanmasında, beslenmesinde görevli yapının kanlanması artar. Bu durum bebek için olumlu olduğu gibi annenin doğum ağrılarını az hissetmesini sağlar. Özellikle yürüyüş ve yüzme gibi aerobik egzersiz kalp ve dolaşım sistemini olumlu etkiler. Kondisyonu artırır. Bunlar dışında cilt kanlanmasını artırarak cilt sağlığına olumlu etkileri olur.

Kas ve iskelet sistemini koruduğu için postürü düzeltir. Gebelikte oluşan bel sırt ağrılarından korunmuş olursunuz. Düzenli yapılan egzersizler gece uykusuzluk problemi yaşayan gebeler içinde çözüm olabilir. Özellikle ilk üç ayda görülen halsizlik ve uyku problemleri düzenli yapılan aerobik egzersizlerle atlatılır.

Düzenli yapılan aerobik egzersizler gebelik tansiyonu ve gebelik şekerinden korur veya varsa tedaviyi kolaylaştırır.

Gebelikte egzersiz nasıl olmalı?

1. Hafif orta şiddette özellikle haftada en az üç kez 30 dakika yapılan egzersiz tercih edilir. Yürüyüş ve yüzme olabilir
  2. 4. Aydan itibaren sırt üstü yatarak yapılan egzersiz bebeğe giden kan akımını azalttığı için önerilmez.
  3. Egzersiz sırasında halsizlik, baş dönmesi, nefes açlığı hissedildiğinde ara verilmeli
  4. Egzersiz özellikle 7. Aydan sonra kasılmalara sebep olabilir. Genelde istirahat, su içmek veya ılık duş kasılmaları geçirir. Kasılmalar uzun devam ediyorsa doktorunuza danışarak egzersize devam etmelisiniz
  5. Egzersiz öncesi 500cc, egzersiz sırasında 500cc sıvı tüketilmelidir.  Gebelikte kalori ihtiyacı arttığı için egzersiz yapan gebelerin dengeli beslenmesi önemlidir.
  6. Gebelikte ağırlık merkezindeki değişime bağlı denge ile ilgili hareketler dikkatli yapılmalı ve özellikle karın bölgesine gelebilecek travmalardan kaçınılmalıdır.

Gebelikte egzersiz ne zaman yasak?

1. Gebeliğe bağlı hipertansiyon
  2. Bebekte gelişme geriliği
  3. Amnion suyunun erken gelmesi
  4. Erken doğum tehlikesi
  5. Gebelikte kanama

Bunun gibi gebelik ile ilgili sorunlar düzelmediği sürece egzersiz yapılması yasaktır.

Gebelikte egzersizin faydaları

1. Gebelikte kilo alımıyla birlikte omurgaya binen yük artar. Gebenin duruşu değişir. Bunun dışında gebelikte salgılanan hormonların etkisi ile eklemler gevşer. Özellikle ağırlık binen eklemlerde zorlanmaya bağlı bel, kalça ağrıları başlar. Vücut postürünü düzeltmek, sırt, bel gibi ağrıları azaltmak
  2. Karın ve pelvik bölgedeki kasların elastikiyetini ve kuvvetini artırmak
  3. Doğum sırasında kondisyonunu artırmak, doğru solunumu öğrenmesini sağlamak