Menopoz

Menopoz  kadınların adet görmeyi bıraktığı ve artık doğal yollarla gebe kalamadığı dönemi ifade eden sözcüktür.

Menopoza girilirken adet dönemleri genellikle tamamen durmadan önce birkaç ay veya yıl içinde daha az yaşanmaya başlar. Adet olayı bazı kadınlarda da aniden kesilebilir.

Kadında östrojen hormonu seviyesinin düşmesiyle, genel olarak 45-55 yaşlarında meydana gelen yaşlanma olayının doğal bir neticesidir.

Genel durumun dışında ortalama 100 kadından 1’i menopozu 40 yaşından önce yaşayabilir. Bu duruma, erken menopoz veya erken yumurtalık yetmezliği adı verilir.

Belirtileri

Kadınların birçoğu menopoz belirtilerini yaşar. Bu belirtilerin kimi oldukça şiddetli olabilirken hayatı da etkileyecek durumlar oluşturabilir.

Ateş basması, gece terlemesi, cinsel ilişkide kuruluk hissi ve rahatsızlık duygusu, uyku bozukluğu, ruhsal durumda değişiklik ve kaygı hissi, cinsel istek kaybı veya libido azalması, bellek problemleri, odaklanma sorunları menopoz dönemini belirtileri arasındadır.

Dönemin belirtileri, adet döngüleriniz durmadan belki aylar belki de yıllar önce başlayabilir. Menopoza girdikten sonra da 4 yıl kadar devam edebilir. Bazı kadınlar bu durumu çok daha uzun süre de yaşayabilir.

45 yaşınızdan önce menopoza dair belirtiler yaşıyorsanız ve sizi rahatsız edecek seviyede semptomlarınız varsa jinekoloğunuz ile görüşmenizde fayda olabilir. Belirtiler sayesinde menopoz durumunuz genel olarak belli olur. Ancak 45 yaş altı için çeşitli kan değerlerini değerlendirmek gerekir.

tedavileri

Günlük yaşantınızda olumsuzluklara neden olan şiddetli belirtiler hissediyorsanız, doktorunuz tedaviler sunabilir ve yaşam tarzı değişiklikleri önerebilir.

Menopoz belirtilerini tedavi etmek amacıyla;

Hormon replasman tedavisi ile östrojen hormonunu değiştirerek menopoz belirtilerini azaltacak ilaçlar, implantlar ve jeller uygulanabilir.

Vajinada oluşan kuruluğun etkilerini azaltmak için östrojen kremleri, kayganlaştırıcı ve nemlendirici kullanılabilir.

Davranışsal bilişsel terapi yöntemi ile ruh hali değişiklikleri için terapiler uygulanabilir.

Spor, dengeli beslenme ile de belirtilerin etkilerini azaltmak mümkün olabilir.

Yumurtalıkların östrojen hormonu salgılamayı bırakmasıyla ve her ay bir yumurta oluşturmadığında menopoz oluşur. Bazen yumurtalıkların alınması ameliyatı, bazı meme kanseri türlerinin tedavileri, kemoterapi veya radyoterapi gibi bir tedavilerde bu duruma neden olabilir.

Down sendromu veya Addison hastalığı da bu duruma neden olabilir.

Menopoz