Ağrı nedir?

Ağrı gerçek veya potansiyel bir doku hasarından kaynaklanan veya bu şekilde tanımlanan hoş olmayan bir duyu ve duygusal bir deneyimdir. Ağrı hafif veya şiddetli olabilir. Ağrı akut yani kısa süreli veya kronik yani uzun süreli olabilir.   Ağrı, insan için yararlı bir belirti olabilir, bedensel bir tehlikenin habercisidir. Ağrı, ağrıya neden olan her ne ise onu azaltmak için davranışlarımızı değiştirmek üzere bizi harekete geçirir. Çünkü ağrı veren o şey her ne ise eninde sonunda dokularımıza zarar verecektir. Ancak ağrı her şeyin felaket derecede yanlış gittiğinin bir belirtisi de olabilir. Bu durumda faydalı olmaktan çıkıp, aksine enerjimizi sömürür ve bizi yorgun bırakır.

Ağrı nedir?

Ağrı Algısı ya da Ağrı Duyusu Nasıl Oluşur?

Vücudumuzun her tarafında bizim reseptör dediğimiz alıcılar, sensörler vardır. Bu sensörlerin bazıları vücudun derinlerindedir. Şişmiş eklemler, içi fazlaca dolan idrar kesesi, gergin kaslar veya zarar görmüş organlarımız hakkında bilgi verir. Daha yüzeyde, deride yer alan sensörler ise yanık, kesik, ezilme gibi durumlarda uyarırlar. Yani bu sensörler genellikle doku hasarı sinyaline tepki olarak ortaya çıkarlar. Bedenin herhangi bir yerinde hasar olduğunda hücrelerin içindeki bazı kimyasallar dışarı akar. Bu kimyasallar ağrı sensörlerini uyarıp harekete geçirir. Aynı zamanda dokuda herhangi bir hasar olduğunda vücut orayı iyileştirmek için o bölgeye bağışıklık sistemi hücrelerini gönderir. Bizim ödem olarak isimlendirdiğimiz şişkinlik olur.

Doku hasarının olduğu bölgede yangısal bir süreç yani mikrobik olmayan iltihaplanma başlar.

Hasarı tamir etmek için gelen bağışıklık hücreleri bir yandan iltihaba neden olurlarken bir yandan da ağrı sensörlerini uyarırlar. Bu iltihap vücudun kendini tamir mekanizmasıdır ama işi bittikten sonra ortadan kalkması gerekir çoğu zaman beden bunu çok güzel dengeler. Bazen bağışıklık hücrelerinin başlattığı iltihap olması gerektiğinden uzun sürer, kronik bir hal alır.

Ağrıya bulantı, baş dönmesi ve halsizlik gibi diğer bulgular da eşlik edebilir.Ağrı hissedildiğinde genellikle vücudun verdiği ilk tepki hareketi azaltmaktır. Ağrı vücudumuza daha fazla zarar vermenizi önleyen bir uyarıdır aslında. Ağrı günlük işlerimizi yapmamızı zorlaştırıp, hareketimizi kısıtlar.

Ağrı sensörlerinin tümü omuriliğe sinir uzantıları gönderirler. Bu uzantılar ise omurilik sinirlerinin kaslarınıza emirler gönderdiği omurilik refleksini aktive eder. Parmağınızın ucuna bir şey battığında hemen geri çekeriz. Bu omurilik refleksidir. Ağrı bilgisi aynı zamanda yukarıya yani beyine de gönderilir.

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon