PRP uygulaması

PRP nedir? Hangi Mekanizmayla Çalışır?

PRP otolog trombosit jeli olarak da isimlendirilir. Santrifüj işleminden sonra büyüme faktörleri ve trombositten zengin plazma meydana gelir. Temel olarak hastanın kanı alınır ve üç ayrı kat oluşana kadar değişik hızlarda santrifüj edilir. Trombosit bakımından yoksun plazma (PPP), PRP ve kırmızı küre olmak üzere üç ayrı tabakaya ayrılır. Tüm bu süreç yaklaşık 15 dakika sürer ve normal kan plazmasının yaklaşık 3-5 katı trombosit oluşturulmuş olur.

Trombositler hemostazda (kanamanın durdurulması) önemli rol oynar ve büyüme faktörlerinin doğal bir kaynağıdır. Büyüme faktörleri trombosit içindeki granüllerde depolanır. Trombosit türevi büyüme faktörü, insulin benzeri büyüme faktörü, trombosit türevli anjiojenik büyüme faktörü, tranforme edici büyüme faktörü bu granüller içinde depo edilen büyüme faktörüleridir. Trombin, kalsiyum klorür ve kollajen gibi çeşitli uyaranlar trombositleri aktive ederek büyüme faktörlerinin salınmasını tetikler. Büyüme faktörleri yara iyileşmesi, kemotaksi, çoğalma, farklılaşma, anjiogenesiz gibi rejeneratif işlemlerin ana basamaklarına katılır. PRP, büyüme faktörlerinin yüksek konsantrasyonda olduğu plazmadır. Trombositler büyüme faktörlerine ek olarak yara iyileşmesinde rol oynayan başka maddeler de salgılar. PRP rejeneratif matriksi destekleme potansiyeline sahiptir.

PRP nasıl hazırlanır?

PRP hazırlık aşamaları şöyledir;

-Kan Alma: Hastadan, yaklaşık olarak 30 ml venöz kan alınır ve trombosit aktivasyonunu önlemek için sodyum sitrat içeren tüplere koyulur.

PRP nedir? Kan alma

-İlk Santrifüjleme Aşaması: Kan önce düşük kuvvette santrifüj edilir ve kan üç katmana ayrılır; trombositten fakir üst tabaka, çoğunlukla trombosit ve beyaz küre içeren beyaz tabaka olarak isimlendirilen ince orta tabaka ve kırmızı hücre içeren alt tabaka. Üst tabaka ve ince orta tabaka, alt tabakadan ayrılarak başka bir steril tüpe koyulur.

PRP nedir? İlk Sentrifüjleme Aşaması

-İkinci Sentrifüjleme Aşaması: Trombositleri konsantre etmek için tüpler daha yüksek hızda santrifüj edilir. Bu aşamadan sonra trombositten zengin kısım tüpün alt kısmına birikir. Trombositten fakir kısım üst kısımda birikir. Üst kısım alınarak atılır. Altta kalan kısım karıştırılarak homojeinize edilir.

İkinci Sentrifüjleme Aşaması

Sentrifüj sonrası kan üç tabakaya ayrılır.

Orta tabaka yani prp kısmı steril enjektöre toplanır.

Son basamak, tedavi için hazır.

PRP kalitesi, trombosit canlılığı ve bütünlüğüne bağlıdır. Trombositler de santrifüj kuvvet ve süresinden etkilenir. Ayrıca trombosit konsantrasyonu bireyler arasındaki biyolojik farklılık gösteren trombosit boyutundan etkilenir.

PRP ilaç mıdır?

PRP ilaç değildir. Sadece kişinin kendi kanını içerir ve herhangi bir yan etkiye yol açmaz. Kortizon içermez.

Prp ile hangi hastalıkları tedavi edebiliyoruz? Etkisi nedir?

Prp tedavisinin etkinliğiyle ilgili çalışmalar yapılmaktadır. Ve PRP tedavisinin etkinliği değişkendir. PRP tedavisini etkileyen faktörleri şöyle sıralayabiliriz; tedavi edilen vücut alanı, hastanın genel durumu, yaralanmanın akut (yeni) veya kronik(eski) olması.

1.Kronik Tendon Yaralanmaları:

Yapılan çalışmalar PRP’nin kronik tendon yaralanmalarında etkili olduğunu göstermiştir. Özellikle tenisçi dirseğinde %70-80 oranında başarılıdır. Benzer şekilde aşil tendon hastalıklarında, ayak tabanında ağrıya neden olan plantar fasiit olarak adlandırılan hastalıklarda da PRP uygulamalarıyla etkili sonuçlar alınmaktadır.

2.Akut Ligaman ve Kas Yaralanmaları:

PRP tedavisi popüleritesini akut spor yaralanmaları (ligaman ve kas yaralanması)’nın tedavisinde elde etmiştir. PRP, bu tip kas ve tendon yaralanmalarının iyileşme sürecini olumlu yönde etkilemektedir. PRP enjeksiyonlarıyla daha hızlı iyileşme ve daha kısa sürede spora dönüş sağlanmaktadır.

3.Diz Artriti(Kireçlenme):

PRP tedavisi diz kireçlenmelerinde sıklıkla kullanılmaktadır. Yapılan çalışmalar PRP tedavisinin horoz ibiği denilen hyaluronik asit tedavisinden daha etkili olduğunu göstermiştir. Özellikle kireçlenmenin erken evrelerinde hastaların ağrılarında azalma ve fonksiyonlarında düzelme olduğu saptanmıştır.

PRP nedir? Nasıl hazırlanır?

Hastalığın değerlendirilmesi: ilk randevunuzda doktorunuz hastalığınızla ve diğer tıbbı durumlarınızla ilgili detaylı öykünüzü alacak. Bunu tam bir fizik muayene takip edecek. Tanıyı doğrulamak için röntgen, MRI, USG gibi görüntüleme teknikleri bazen gerekli olabilmektedir.

Kan alınması: Kendi kanınız(otolog) kullanılır. Kan testinde veya kan bağışında kullanılan prosedürle kanınız alınır. Bunun için genellikle dirsekteki büyük damar kullanılır ve 20ml kadar kan alınır.

Hazırlama: Ve alınan kan bu iş için özel olarak hazırlanmış pıhtılaşma önleyici ilaç ihtiva eden tüpe alınarak özel santrifüj işleminden geçirilir ve istenmeyen kısımlar uzaklaştırılır. Santrifüj işleminden sonra kanın trombosit dışındaki hücreleri tüpün dibine çöker ve üzerinde trombosit hücrelerinden zengin sarı renkli bir plazma sıvısı kalır. Bu üstte kalan sıvının dip kısmında, trombositlerin daha yoğun olduğu bölgeden her milimetre küpünde yaklaşık 1 milyon trombosit hücresi olan plazma, enjeksiyonun uygulanacağı enjektöre çekilir.

Enjeksiyon: PRP yaralanma bölgesine bir iğne yardımıyla enjekte edilecektir.

PRP uygulamasının yan etkisi var mıdır?

Uzman doktorlarca ve doğru teknikle yapıldığında hiçbir yan etkisi yoktur. PRP kendi kanınızdan hazırlandığı için immün reaksiyon veya hepatit, AIDS gibi hastalık bulaştırma riski yoktur. Alerjik reaksiyon yapmaz. İç organlarımıza yan etkisi yoktur. Enjeksiyon bölgesinde şişlik ve ağrı olabilir.

PRP tarihçesi nedir? PRP uygulaması

PRP ilk olarak 15-20 yıl önce Amerika Birleşik Devletleri’nde diş cerrahları tarafından kullanılmaya başlandı. Hastalara yerleştirdikleri implantları sağlamlaştırmak için ve implantın gevşemesini engellemek için kullanılmaya başlanmış. Amerika’da kas-iskelet sistemi hastalıklarında, plastik cerrahide ve diş hekimliğinde FDA onaylı olarak kullanılmaktadır. Ülkemizde yeni kullanılmaya başlanan bir tedavidir. Kişinin kendi kanından hazırlandığı için hiçbir yan etkisi yoktur. Operasyon gerektiren pek çok durumda güvenle kullanılacak bir tedavi yöntemidir.

PRP Enjeksiyonuna Kaç Kez İhtiyacım Olacak?

Bazı durumlarda tek seans yeterli olabilirken bazı durumlarda 3 seans yapmak gerekir. Seans aralarında 2-4 hafta ara vermek gerekmektedir. Seans sayısı hastadan hastaya değişmektedir. Bizim kliniğimizde hastanın geri bildirimi ve muayene bulgularımıza göre karar vermekteyiz. İlk seans sonunda hasta ağrılarında ciddi oranda azalma tarifler ve günlük işlerini yaparken sıkıntı yaşamadığını belirtirse ve muayene bulgularımızda da gerileme tespit edersek ilk seansın sonunda PRP tekrarlanmamaktadır. Ama hasta ağrılarının azalmasıyla beraber ağrılarının devam ettiğini belirtirse PRP tedavisini tekrarlamak gerekir.

PRP Tedavisinin Tek Seansı Ne kadar Sürecek?

PRP ayaktan yapılan bir tedavidir. Bu işlem için hastanın yatışı gerekmektedir. Güvenli bir şekilde kliniklerde uygulanabilir. Genel anestezi almadan, cerrahi riske girmeden, hastanede yatmanıza gerek kalmadan ağrılarınız geçecektir. Ve çoğu hasta günlük aktivitelerine ve işlerine prp tedavisi sonrası hemen dönebilmektedir.

Hastanın bize ortalama bir saat süre ayırması yeterlidir. Hastanın muayenesi yapıldıktan sonra PRP tedavisi yapılmaya karar verilirse hastanın kanı alınarak gerekli ayrıştırma işlemleri yapıldıktan sonra steril şartlarda uygulamaya geçilir. PRP bir iğne yardımıyla problemli bölgeye enjekte edilir. Uygulama sonrası hasta günlük işlerine geri dönebilir ama zorlayıcı egzersiz önerilmez. Tedavi sonrası 3-4 gün boyunca günde 3 defa yaklaşık 10 dakikalık buz uygulaması önerilir. Bazen işlem sonrası hastanın ağrıları olabilmekte böyle durumlarda parasetamol gibi basit ağrı kesici ilaçlar önerilmektedir. PRP tedavisi bizim kliniğimizde egzersiz tedavisi ile desteklenmektedir. Hastaya özel verilen egzersizlerin, PRP tedavisi sonrası yapılması ve devam edilmesi tedavi başarısını artırmaktadır.

PRP uygulandıktan sonra nelere dikkat etmeliyim?

PRP ayaktan yapılan bir tedavidir. Bu işlem için hastanın yatışı gerekmez. Hastanın bize ortalama bir saat süre ayırması yeterlidir. Hastanın muayenesi yapıldıktan sonra PRP tedavisi yapılmaya karar verilirse kanı alınarak gerekli ayrıştırma işlemleri yapıldıktan sonra steril şartlarda uygulamaya geçilir. PRP bir iğne yardımıyla problemli bölgeye enjekte edilir. Uygulama sonrası hasta günlük işlerine geri dönebilir ama zorlayıcı egzersiz önerilmez. Tedavi sonrası 3-4 gün boyunca günde 3 defa yaklaşık 10 dakikalık buz uygulaması önerilir. Bazen işlem sonrası hastanın ağrıları olabilmekte böyle durumlarda parasetamol gibi basit ağrı kesici ilaçlar önerilmektedir. PRP tedavisi bizim kliniğimizde egzersiz tedavisi ile desteklenmektedir. Hastaya özel verilen egzersizlerin, PRP tedavisi sonrası yapılması ve devam edilmesi tedavi başarısını artırmaktadır.

Diğer PRP Tedavisi yapan merkezlerden farkımız nedir?

PRP seanslarımız öncesi hastanın günlük yapacağı egzersizler uzman doktorumuz tarafından uygulamalı olarak birebir hastaya anlatılır ve hastanın ev programı olarak kendisinin kolaylıkla uygulaması sağlanır. Ve işlem sonrası hastalarımıza PRP’yi uygulayan doktor tarafından manuel terapi yapılır. Manuel terapinin, prp tedavisinin etkinliğini artırdığı klinik olarak görülmüştür. Hastanın tedavi memnuniyetini artırmaktadır.

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon

PRP uygulaması

Hasta Yorumları