Rahim Filmi (HSG)

Kısırlık tedavisi için başvuran hastalarda tedaviye başlamadan önce yapılması gereken önemli testlerden biridir. Rahim Filmi rahim kavitesini ve tüplerin açıklığını değerlendirmek için yapılır.

Kısırlık tedavisine başvuran hastaların genelde korkulu rüyası rahim filmidir. Oysa normal jinekolojik muayene olabilen bir kadının rahatlıkla yaptırabileceği bir testtir. Fakat çok korkuyorsa hasta kasılacağı için işlemde ağrı hissedebilir. O zaman sedasyon şeklinde anestezi vermek gerekebilir. Bazen tüplerde tıkaç vardır. Bu film çekilmesi sırasında verilen sıvı bu tıkacı iterek tubal kanalı açar. Rahim filminden sonraki ilk 3 ay kendiliğinden gebe kalma olasılığı da artmış olur.

Rahim filmi nedir?

Rahim filmi radyografi yöntemi kullanarak rahim kavitesini ve tüpleri değerlendirdiğimiz bir yöntemdir. Radyografik olarak görülebilen bir sıvının rahim ağzından kataterle gönderilmesiyle gerçekleştirilir. İlaç geçerken görüntü alınarak rahim içi ve tüpler değerlendirilir.

HSG nasıl çekilir?

Rahim filmi kadın hastalıkları ve doğum uzmanı tarafından rahim içini ve tüplerin açıklığını değerlendirmek için çekilir. Adetin bitiminde yumurtlama döneminden önce çekilmesi gerekir. Bu hem filmin kalitesini artırmak hem de olası gebeliğe zarar vermemek için yapılır. Eskiden direk grafilerle çekilirken şimdi floroskopi altında işlem gerçekleştirilmektedir. Hasta normal jinekolojik muayene olacakmış gibi hazırlanır. Spekulum aleti takılır. Vajen içerisi batikon ile temizlenir. Rahim ağzı tenekulum dediğimiz aletle tutulur ve rahim ağzına özel katateri yerleştirilir. Buradan radyoopak solüsyon verilirken çekim yapılır. İlacın geçişi sırasında ard arda görüntüler alınarak önce rahim kavitesi daha sonra tüplerin açıklığı izlenir. Sonra işleme son verilir. 5 dakika sonra düz batın filmi çekilerek dağılım izlenir. İşlem çok ağrılı olmadığı için öncesi ve sonrası ağrı kesiciye ihtiyaç genelde olmaz.

HSG ne zaman çekilir?

Rahim filmi çekimi genelde kısırlık problemi ile kliniğe başvuran hastalarda tedavi öncesi tanı amaçlı yapılan bir testtir. Adet bitiminde HSG çekilmesi gerekir.

HSG ücreti

HSG devlet ödemesi olan bir tetkiktir. Çocuk istemi ile başvuran hastalara devlet hastanelerinde ücretsiz kadın doğum uzmanı tarafından çekilir. Fakat hasta özel bir klinikte çekilmesini istiyor ise her kliniğin ücretlendirmesi farklıdır. Anestezi ile olup olmaması da fiyatı etkiler.

Rahim filmi öncesi nelere dikkat edilmeli. HSG çekilecek hastalar öncesinde akıntı, koku, kasık ağrısı varsa doktoruna bilgi vermeli. İşleme bağlı enfeksiyon yayılımına neden olunabilir. Gerekirse işlem öncesi antibiyotik başlamak gerekebilir.

Rahim filmi

Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı