Ağrı çeşitleri nelerdir?

Ağrı çeşitleri nelerdir

Ağrı başlama süresine, kaynaklandığı yere ve mekanizmasına göre farklı isimler alır.

Ağrı çeşitleri nelerdir? Akut ağrı:

Vücuda zarar veren bir olayın varlığını gösterir. Neden olan lezyon ile ağrı arasında, yer, şiddet ve zaman bakımından yakın ilişki vardır. Nedenleri arasında, travma enfeksiyon, dokudaki kanlanmanın azalması ve inflamasyon sayılabilir. Ameliyat sonrası görülen ağrı, akut ağrı için en iyi örnektir. Akut ağrı, üzerinden 3-6 ay süre geçtiğinde kronik ağrı özellikleri gösterir.

Kronik ağrı:

Kişinin hayat kalitesini değiştiren, kişileri anormal davranışlara yönelten, psikolojik etkenlerin rol oynadığı kompleks bir tablodur.

Somatik ağrı:

Somatik sinirlerden yani istemli kontrol edebildiğimiz motor sinirler ve duyu sinirlerden kaynaklanan, ani başlayan, keskin, iyi lokalize edilen ağrıdır.

Viseral ağrı:

İç organlardan kaynaklanan ağrıdır. Kimyasal irritanlar, organların ani gerilmesi, aşırı kasılmalar ve kan akımının azalması nedenleri arasında sayılabilir. Viseral ağrı yaygın, lokalizasyonu güç, yansıyan tipte olabilir. Kan basıncı ve nabız sayısında değişme, kaslarda gerginlik ile birliktedir.

Derin ağrı:

Eklem, tendon, kas ve fasyadan kalkan ağrılar cilttekine benzer olarak ince liflerle taşınır ve aynı yollarla iletilir. Genellikle künt ve zonklayıcı tiptedir. İyi lokalize edilemez ve yayılma eğilimindedir. Derin ağrı, liflerin sonlarının kimyasal maddelerle uyarılması, kas liflerinin gerilmesi gibi mekanik etkiler sonrası görülür.

Yüzeyel ağrı:

Deri ve mukozadan köken alan ağrıdır.

Yansıyan ağrı:

Bazı organlar ve deriln dokulardan kaynaklanan ağrılar, uyarı yerinden farklı bir yerde duyulabilir. Kalp ağrısının sol kola, safra kesesi ağrısının sırta yansıması gibi.

Tetik nokta ağrısı:

Cilt, kas ve bağ dokusunda küçük, yuvarlak ve çok hassas alanlar oluşur. Bu noktalara tetik nokta denir. Tetik nokta ağrısı yansıyan ağrı ile yakından ilgilidir. En sık kaslarda görülür. Akut yaralanmalarda, yaralanma bölgesi dışında da oluşmaktadır. Bu noktalar basınç, iğneleme, hareket, gerilme, aşırı sıcak veya soğukla aktive olur. Kas iskelet sistemindeki birçok tetik noktasının yerleşimi, klasik akupunktur noktalarına uymaktadır.

Nöropatik ağrı:

Santral veya periferik yaralanmaya sekonder yapısal veya fonksiyonel sinir sistemi adaptasyonlarının neden olduğu ağrıdır. Önceleri psikojenik olarak değerlendirilen ağrı, son zamanlarda daha iyi tanımlanmış ve santral orijinli nöropatik ağrı olduğu anlaşılmıştır. Omurilik yaralanması, multipl skleroz, epilepsi ve inme gibi yapısal değişikliklere bağlı ağrılar örnektir. Nöropatik ve nörojenik ağrı karıştırılmamalıdır. Nörojenik ağrı herhangi bir nöropati oluşturma şartı aranmaksızın çevresl sinir yaralanmasıyla ortaya çıkan ağrıdır. Nöropatik ağrı metabolik hastalıklar sonucu ortaya çıkan ağrıyı da tanımlamak için kullanılır. Ağrı sponton olarak ortaya çıkabilir.

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon