GAPS Nedir?

GAPS nedir?

Tüm hastalıklar bağırsaklardan başlar.
Hippocrates

Bağırsak ve Psikoloji Sendromu (GAP Sendromu veya GAPS), sindirim sistemi ve beynin işlevleri arasında bağlantı kuran bir durumdur. Bu terim hem nörolojide hem de insan beslenmesinde lisansüstü dereceleri olan tıp doktoru Dr. Natasha Campbell-McBride tarafından oluşturuldu. Otizm, disleksi, dispraksi, hafıza problemleri, kas zayıflığı, kas krampları, kaslarda ve eklemlerde ağrı, uyku bozuklukları, şizofreni, epilepsi gibi psikolojik ve fiziksel sorunları olan çocuk ve yetişkin hastalarla yaptığı klinik çalışmalar sonucunda geliştirmiştir.

GAPS’da otoimmün sorunlar, kemikler, eklemler ve kaslarda ağrı, kronik yorgunluk sendromu, artrit, infertilite, gıda alerjileri, soğuk algınlığı, alerji ve bağışıklık sisteminin bozulması, irritabl bağırsak sendromu, obezite ve diğer yaygın hastalıklar olabilir. Bağırsağın sağlığının bozulması tüm vücudun sağlığını olumsuz etkileyebiliyor.

GAPS Diyeti Nedir?

GAPS diyeti genellikle GAPS hastalarının tedavisinde kullanılan diyet programını ifade eder. Tedavinin amacı kişinin detoksifikasyonudur. Bunun için sindirim sistemini temizlemek ve iyileştirmek gerekir. Kanımızda dolaşan toksik maddelerin %90’ı bağırsaklardan gelmektedir. Bağırsağın tedavi edilmesi vücut toksik seviyesini dramatik olarak düşürür.

Program sadece bir diyet olmaktan öte üç adımdan oluşur:

1. Diyet. GAPS esas olarak sindirim bozukluklarıdır. Sindirim sistemi uzun bir tüptür; bu tüpü doldurduğunuz şey onun sağlığına doğrudan bir etkiye sahiptir. Bu nedenle diyet en önemli ve en büyük tedavi yöntemidir. Her şey ikinci sırada.  Diyet, iki kısma ayrılır- birincisi GAPS giriş diyeti adı verilen yoğun iyileşme diyeti, et, kemik ve balık suyu, et suyuyla yapılmış çorba ve sebzeler, probiyotik gıdalar ile başlanır. Ardından günde alınan fermente gıdaların miktarı artırılarak önceki gıdalara devam edilir. Çiğ sebzeler ve yumurta eklenir.  Tam GAPS diyeti. Ana yemekler yumurta, et, balık ve sebze ve bolca hayvansal yağ ile yapılmalıdır. Günde iki kez meyve ve sebze suyu önerilir. Sindirimi daha zor olan nişasta ve şekerlerin bağırsakların iyileşmesine izin vermek için kaçınılması gerekir.
  2. Besin Destekleri: Kaliteli, tedavi edici probiyotikler, EPA ve DHA’lı balık yağları, sindirim enzimleri.
  3. Detoksifikasyon ve yaşam tarzı değişiklikleri: Stresin azaltılması, uykuya dikkat edilmesinin sağlanması ve evdeki toksik yüklerin ve kişisel bakım ürünlerinin azaltılması önem taşır. Elektronik kirlilikten uzak durmak gerekir.

Dr. Soytürk, Ankara, 2019

Modern ve Geleneksel Tamamlayıcı Tıp