El Kol Titreşim Hastalığı nedir

Kümülatif travma bozukluğu için ilave bir risk faktörü olan vibrasyon yani titreşim direkt olarak damarlar ve sinirlerle ilgili şikayetleri neden olan el kol titreşim hastalığına sebep olabilir.

El Kol Titreşim Hastalığında ne olur? El Kol Titreşim Hastalığı nedir

Klinik olarak parmaklarda hafif renk değişikliği, beyazlaşma, el ve el bileğinde ağrı ve hassasiyet, soğuk intoleransı, parmak kaslarında zayıflık, renk bozukluğu görülür.

El Kol Titreşim Hastalığı ne kadar sürede oluşur?

Hasara neden olacak uygulama süresini ve yoğunluğunu önceden tespit etmek zordur ancak kümülatif etki söz konusudur. El kol titreşim hastalığı, titreşimin yoğunluğu, tüm gün olması ile ilgili olarak 3 ay gibi kısa bir sürede oluşabilir.

El Kol Titreşim Hastalığı açısında kimler risk altındadır?

Çalışmalar kriko, zincir testeresi, yüksek basınçlı hortumlar, çim kesme aletleri, titreşimli testerelerle ilişkili olduğunu göstermiştir. Ayağını kullanarak çalışmak zorunda olanlar, küçük metal atan bileyici kullananlar, ışık kaynakçıları, kaya deliciler ve matbaa ile çalışanlarda el kol titreşim hastalığı daha sık görülür.

El Kol Titreşim Hastalığı tanısı nasıl koyulur?

El kol titreşim hastalığı tanısı için çeşitli testler söz konusudur. Ama öncesinde hikâye ve ayrıntılı muayene ile tanı koymak mümkün olabilmektedir. Bu sebeple her hastalık tanısı için hikâyede meslek sorgusu mutlaka yapılmalıdır. İki nokta ayrımı, vibrasyon algılama testi ve son dönemde kullanılan algılama testi, sinirlerdeki fonksiyon bozukluğunu açığa çıkarmak için aynı zamanda kullanılabilir. EMG dediğimiz sinir ileti çalışmaları el kol titreşim hastalığının ilerlemiş vakalarında duyusal sinir ileti hızında yavaşlamayı ortaya koyar.

El Kol Titreşim Hastalığı tedavisi nedir?

Tedavide öncelikle olarak vibrasyonu önleyen eldivenler ve vibrasyon azaltmak için süt amaçlı alet kullanımı gibi koruyucu yöntemler kullanılmalıdır. Damar genişleten ilaçlar, kan sulandırıcılar, steroid olmayan ağrı kesiciler hastanın şikayetlerinin azaltabilir. Sigaranın damarlarda daralma etkisinden dolayı sigarayı bıraktırma çok önemlidir. Belirgin adet düzenlemesi yapılmadığı takdirde, vibrasyonun sonlandırılması tek önlem yöntemidir. El kol titreşim hastalığında klasik tedavi yöntemlerine ek olarak nöral terapi, manuel terapi, kuru iğne gibi alternatif tedavi yöntemleri olarak bilinen tamamlayıcı tedaviler kullanılabilir.

Uzm. Dr. Yasemin SOYTÜRK

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon